Om de tomma gatornas stad – Asunción.


IMG_5309 IMG_5328 IMG_5329 IMG_5330 IMG_5331

Jag tänker på den där filmen med Will Smith i ett öde New York, I Am Legend (baserad på boken med samma namn) eller 28 dagar senare i ett lika folktomt London. Ja, egentligen finns det väl otaliga filmer/böcker uppbyggda efter liknande principer, ensam hjälte springer runt i ett öde stadslandskap, världen måste räddas. Tänk er in i rollen som Will Smith, fast byt ut New York mot Asuncion, Paraguays huvudstad. Och allt är på riktigt, minus zombies.

 Okej, jag vet, jag överdriver men, det finns helt enkelt något väldigt skrämmande/kittlande/spännande/mystiskt med folktomma städer och Asuncion är en sådan.

 Stadsrummet är kulisslikt. De höga kontorsbyggnadernas fönster blickar ned med sina svarta, tomma blickar. Färgglad betong har falnat. Butikslokaler bommat igen.

 Hela storstadsområdet Asunción har nästan 2 miljoner invånare, så människor finns, men inte här, inte i de centrala delarna. Jag frågar en kvinna om saken samtidigt som hon serverar mig ett storslaget bakverk. Hon berättar att stadens invånare bor i förorterna som omger Asunción, så även hon. Hyrorna var helt enkelt för höga i centrum och till slut stod stadskärnan tom förklarar hon. Under 90-talets första hälft bodde runt hälften av invånarna i centrala Asunción, idag är det endast en fjärdedel. Men staden växer, det är dock förortsområdena som står för nästintill hela befolkningsökningen.

 Den mest livliga delen av huvudstaden är ett slumområde längs med flodbanken. Men området är på väg att rivas, bit för bit.

IMG_5316

Lämna en kommentar